GPU mimarisi alanında öncü isimlerden Raja Koduri, ATI, AMD, Apple ve Intel’deki uzun kariyerinin ardından yeni şirketi Oxmiq Labs‘i resmi olarak duyurdu. Bu şirket, grafik donanımı ve yazılım entelektüel mülkiyetini (IP) geliştirerek lisanslamaya odaklanıyor. Özellikle dikkat çeken yenilik, CUDA temelli Python uygulamalarının Nvidia dışındaki donanumlarda çalıştırılabilmesini sağlayan yazılım desteği. Oxmiq, OxCore adını taşıyan RISC-V tabanlı GPU IP mimarisiyle grafik ve yapay zeka iş yüklerine yöneliyor. Bu mimari, çeşitli işlem birimlerini birleştirerek karmaşık hesaplamaları daha etkili bir şekilde gerçekleştiriyor. Ayrıca, belleğe yakın işlem yapma ve bellek içi işlem desteği sunan bu yapı, modüler tasarımıyla ölçeklenebilir çözümler sağlıyor.
Girişimin bir diğer önemli parçası olan OxQuilt, chiplet tabanlı SoC üretim platformu olarak karşımıza çıkıyor. Bu platform, farklı iş yükleri için özel işlemci sistemlerinin hızlı ve maliyet etkin bir şekilde geliştirilmesine imkan tanıyor. Oxmiq’in gerçek gücü yazılım alanında yatıyor. OXCapsule adlı yazılım katmanı, heterojen donanımlar arasında iş yüklerini dağıtarak kaynak kullanımını optimize ediyor ve geliştiricilere donanım bağımsız bir ortam sunuyor. Böylece uygulamalar, donanım değişikliği yapmadan farklı işlemcilerde sorunsuz çalışabiliyor.
En çarpıcı özelliklerden biri OXPython. Bu katman, Python tabanlı CUDA uygulamalarını Nvidia dışındaki donanımlarda yeniden derleme gerektirmeden çalıştırmayı mümkün kılıyor. İlk olarak Tenstorrent’in Wormhole ve Blackhole hızlandırıcılarında kullanılacak olan bu sistem, geliştiricilerin taşınabilirliğini artırarak CUDA bağımlılığını ortadan kaldırmayı amaçlıyor. Ancak, OXPython‘un CUDA’yı doğrudan çalıştırmadığını, sadece uyumluluk sağladığını belirtmek önemli. Raja Koduri, geçmişte güçlü grafik işlemcileri geliştirmiş olsa da, Oxmiq’in doğrudan tüketiciye yönelik GPU üretmediğini vurguluyor. Koduri’ye göre, Oxmiq Silikon Vadisi’nde son 25 yılda kurulan ilk gerçek GPU girişimi. Şirket, Radeon veya GeForce gibi ekran kartları üretmeyecek; grafik odaklı bileşenler gibi ekran çıkışları, ray tracing birimleri veya görüntü işleme kanalları donanımda yer almayacak. Bu IP’leri lisanslayan şirketler, bu eksiklikleri kendi çözümleriyle gidermek zorunda kalacak.