F-22 Raptor artık demode mi? Yeni nesil F-47 ve insansız hava araçları ABD’nin hava üstünlüğü stratejisini değiştiriyor.
F-47 Resmen Tanıtıldı: Altıncı Nesilde Yeni Dönem
Amerika Birleşik Devletleri, geçtiğimiz aylarda tanıttığı altıncı nesil savaş uçağı F-47’nin teknik detaylarını ilk kez paylaştı. Pentagon’un “Yeni Nesil Hava Hakimiyeti” (NGAD) programı kapsamında Boeing tarafından geliştirilen F-47, önceki nesil savaş uçaklarına kıyasla çok daha ileri düzey teknolojilerle donatılmış durumda. ABD Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral David Allvin tarafından X (eski adıyla Twitter) üzerinden yayımlanan infografik, F-47’nin yanı sıra yeni nesil işbirlikçi insansız hava araçlarına da (CCA) dair önemli bilgileri gün yüzüne çıkardı.
Görev Menzilinde Fark Yaratıyor
F-47, görev menzili açısından mevcut F-22 Raptor’a göre %70 daha fazla menzil sunuyor. Yaklaşık 1.000 deniz mili (1.852 km) harekât yarıçapına sahip olan bu yeni savaş uçağı, havada yakıt ikmali ihtiyacını azaltarak operasyonel riskleri düşürüyor. Bu durum, özellikle Çin’in güçlü hava savunma sistemleriyle çevrili Hint-Pasifik bölgesinde stratejik avantaj sağlayacak.
Stealth Teknolojisinde Üst Seviye
Yeni nesil uçağın gizlilik kabiliyeti de dikkat çekici. F-47, “Stealth++” sınıfına girerken, F-22 yalnızca “Stealth+” ve F-35 ise “Stealth” sınıfında yer alıyor. Bu da F-47’nin radar, kızılötesi ve görsel iz açısından çok daha düşük tespit edilebilirlik sunduğunu gösteriyor. Maksimum hızının Mach 2’nin üzerinde olması beklenen uçak, hız konusunda da F-22 ile aynı ligde yer alıyor.
Üretim ve Tedarik Planı
ABD Hava Kuvvetleri’nin en az 185 adet F-47 savaş uçağı satın almayı planladığı açıklandı. Bu sayı, F-22’nin sınırlı üretim sayısına yakın. Orgeneral Allvin’e göre, F-47’nin üretim maliyeti F-22’ye göre daha düşük olacak ve daha geniş çaplı bir üretim hedefleniyor. Uçağın 2025-2029 yılları arasında operasyonel hale gelmesi planlanıyor. Ancak bu takvim, ilk uçuşu mu yoksa tam operasyonel kapasiteyi mi ifade ediyor, henüz net değil.
İnsansız Hava Araçları: YFQ-42A ve YFQ-44A
F-47’ye eşlik edecek insansız hava araçları da tanıtıldı. General Atomics tarafından geliştirilen YFQ-42A ve Anduril üretimi YFQ-44A, “Collaborative Combat Aircraft (CCA)” olarak adlandırılan yeni konseptin ilk temsilcileri olacak. Yaklaşık 700 deniz mili (1.296 km) menzile sahip bu araçlar, düşük tespit edilebilirlik özellikleriyle ön plana çıkıyor. Azami hızları henüz açıklanmasa da, bu İHA’ların test uçuşlarının 2025’te başlaması ve 2029’a kadar hizmete girmesi hedefleniyor. Toplamda 1000’den fazla CCA tedarik edilmesi planlanıyor.
Hibrit Hava Filosu Hedefleniyor
Bu insansız hava araçlarının yalnızca F-47 ile değil, aynı zamanda F-22 ve F-35 gibi mevcut insanlı uçaklarla da entegre çalışması amaçlanıyor. Bu sayede insanlı ve insansız unsurların birlikte görev yaptığı hibrit hava filoları oluşturulacak. Bu yaklaşım, modern savaş alanlarında esneklik ve etki gücü sağlayacak.
Çin ile Rekabet Kızışıyor
F-47’nin tanıtımı, Çin’in J-36 ve J-50 gibi altıncı nesil savaş uçaklarını test ettiği bir döneme denk geldi. Resmi olarak tanıtılmamış olsalar da Çinli kaynaklar, J-36’nın 1.000 km’ye kadar hava sahası abluka yeteneğine sahip olduğunu ve J-50’nin Mach 2.5 hıza ulaşabileceğini öne sürüyor. ABD’nin F-47 ve CCA sistemleri, Çin’in Hint-Pasifik bölgesindeki “anti erişim/alan engelleme” (A2/AD) stratejisine doğrudan bir yanıt olarak değerlendiriliyor.
Stratejik Vizyon: Uzaktan Operasyon Yeteneği
Uzmanlara göre F-47 ve destekleyici CCA sistemleri, çatışma bölgelerine daha uzak ve güvenli üslerden operasyon düzenleme imkânı sunacak. Bu da, ön cephedeki ABD unsurlarının riskini azaltarak hava üstünlüğü sağlama çabalarına katkı sağlayacak.
Daha fazla güncel haberler için Sinetech.tr’yi takip etmeye devam edin.